Elevblogging – Skriving for mer enn vurdering

Mandag i forrige uke satt vi i gang elevene våre med dette prosjektet. Elevene har over de siste par dagene blogget om de forventninger de har til prosjektet, og hva slags erfaringer de har med spill. Vi har opprettet en norsk og en engelsk blogg hvor elevene vil ha muligheten til å publisere tekster og oppgaver knyttet til vår bruk av Civilization IV.

Jeg er overbevist om at bruk av blogg kan være meget fordelaktig for elevenes læring. Jeg opplever at når elevene føler at den viktigste funksjonen med en tekst er at den skal bli lest og evaluert av en lærer, er det mange som sliter med motivasjonen. Mitt mål som lærer er å gjøre skriveprosessen så meningsfylt som mulig for elevene, slik at de kan motiveres til å prestere sitt ypperste. Når tekster publiseres på en blogg som blir lest av et større publikum tilfører det mening til elevenes skriveprosess.

En utfordring relatert til blogg som metode er at i mange tilfeller vil følelsen av å skrive for et større publikum være en illusjon. I en digitalisert hverdag hvor uendelige mengder informasjon og meninger om alle mulige tema  fortløpende blir gjort tilgjengelig, er det dessverre slik at i de fleste tilfeller vil ikke synspunktene til en gruppe 16-17 åringer være spesielt interessante. Om vi ønsker at elevenes tekster skal være av interesse for hensikter utover vurdering, må tema for disse tekstene ha en bredere appell.

Bruken av dataspill som et verktøy for læring i grunnopplæringen er et nytt felt. Det er foreløpig få eksempler på bruk av spill i skolen i det omfanget våre elever skal bruke dette. Vi føler oss rimelig trygge på at dette er et emne som det er interesse for også utenfor vårt klasserom. Dette er et område hvor våre elevers synspunkter kan være verdifulle også for andre, og er derfor et velegnet tema for blogging.

Neste sett med blogginnlegg blir publisert rundt 29. oktober. Elevene jobber nå med følgende oppgaver:

1. Når et spill i Civilization er vunnet eller tapt, kan spilleren velge mellom å avslutte spillet, eller “Just one more turn”. Hvilke kvaliteter/sider ved et spill er det som gjør spill avhengighetsdannende? Kan film, bøker, andre medier være tilsvarende avhengighetsskapende, eller er dette noe som er unikt for spill. Vis gjerne til presentasjonen til Spillavhengighet Norge i teksten deres.

2. Hva kan man lære av spill? Mange unge og voksne tilbringer mange timer spillende spill. Er dette ren underholdning/tidtrøyte eller er det annet utbytte man kan hente ut av å spille? Bruk eksempler fra dine egne erfaringer med Civilization IV og/eller andre spill.

3. Spill og kjønn. Er det slik at dataspill er et medium først og fremst for gutter? Hvordan er spillvanene til gutter og jenter like og forskjellige? Hva er typiske jente/guttespill? Kan disse spørsmålene belyse hvorfor vi valgte CivIV framfor andre spill når vi bestemte oss for å bruke spill i undervisningen.

Oppfordrer lesere til å ta en kikk på elevbloggene, og legg gjerne igjen kommentarer.

About Aleksander Husøy

Lærer og spillpedagog. Godt over middelsopptatt av hvordan og hvorfor spill kanog bør tas i bruk i undervisning.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment