Civilization 4 som læringsverktøy i videregående skole

—Scroll down for English version—

Neste skoleår planlegger jeg og min kollega Vegard Relling ved Nordahl Grieg Videregående skole et omfattende undervisningsopplegg hvor vi kommer til å bruke dataspillet Civilization IV som et verktøy for læring.

Vi mener at dataspill er altfor lite verdsatt for sitt potensial som læringsverktøy. Vi er overbevist om at de riktige spillene, i en god pedagogisk kontekst, kan gi elevene et meget høyt læringsutbytte. På denne bloggen kommer vi til å publisere våre erfaringer med å bruke dette spillet som læringsverktøy i fagene samfunnsfag, engelsk og norsk på VG1 studiespesialiserende.

Vi er fremdeles på et tidlig stadium av vår planlegging, men over de neste par månedene kommer vi til å skrive om prosessen med å utvikle undervisningsopplegg, våre tanker rundt hvorfor og hvordan spill (især CIV IV) kan få plass i klasserommet, samt pedagogiske og tekniske utfordringer vi møter på veien. Når vi har introdusert opplegget for elever, og kommet i gang med gjennomføring i månedsskiftet oktober/november, satser vi på hyppige poster fra både elever og lærere.

Det finnes endel eksempler over de siste par årene, på lærere og skoler som har tatt forsiktige steg mot å integrere spill i utdanningen. I det norske utdanningssystemet er dette like fullt til stor grad upløyd grunn. Vi er overbevist om at det i tillegg til å være en del lærere som har eksperimentert med spill i undervisningen allerede, også er mange som er interessert i å prøve seg. Vi har som mål at denne bloggen kan være en inspirasjon for andre lærere som også ønsker å eksperimentere med bruk av spill i klasserommet.

About teacheraleks

Teacher, and Games and Learning Specialist at Nordahl Grieg Upper Secondary School in Bergen, Norway.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

15 Responses to Civilization 4 som læringsverktøy i videregående skole

  1. Spennende prosjekt, gleder meg til å følge dere videre.

  2. magnushs says:

    Veldig spennende prosjekt. Jeg gleder meg til å høre mer om dette!

  3. Høres veldig bra ut og jeg tro det vil løse seg bra ut over tid. Det har også vist seg etter mye forskning at om man kunne velge mellom å lese en bok eller å spille en bok ville man huske mer av det man har spilt en om man hadde lest det. Jeg tror også flere folk finner det mere fristene å sette seg foran datamaskinen og spille CIV IV en å åpne en tung bok. Jeg tror det er lurt av dere å velge en yngere versjon på grunn av at CIV V krever veldig mye mer av datamaskinen. men nå har de kommet med en utvidelse som legger til relgion og rennesansen i CIV V. man kan da lage sin egen relgion om man satser mye på “FAITH” tidlig i spillet. men jeg tror imidlertid at CIV IV eller tidligere versjoner er et bedre valg på grunn av tekniske vanskeligheter (Jeg regner ikke med at dere har flere gamer PCer ligende på skolen).

    • teacheraleks says:

      Jeg er veldig enig med deg at mange husker mer av det man de spilt, enn det de har lest. Mange elever vil nok også være ha lettere for å motivere til å teste hypoteser i CivIV. Når det er sagt, er det viktig å presisere at spillet ikke skal erstatte bøkene. Vi kommer til å bruke spillet blant annet som utgangspunkt for diskusjoner av temaer som ressursfordeling, møte mellom kolonimakter og urfolk og maktforhold. Gjennom spillingen ønsker vi at elevene våre skal motiveres til å utforske disse temaene også utenfor spillet.

  4. Utrolig spennende, dette gleder jeg meg til å høre mer om! Tipper guttene blir mer inspirert enn jentene, men det er kanskje fordomsfullt?

    • teacheraleks says:

      Tror ikke det er fordomsfullt at gutter generelt er hakket mer interessert i dataspill enn jentene. Et vilkårlig undervisningsopplegg i skolen vil også appellere mer til noen elever enn andre. Derfor er det et mål å variere undervisningen for å treffe flest mulig, best mulig. Når vi nå skal i gang med et opplegg hvor vi bruker spill som læringsverktøy, satser vi på at vi klarer å sette sammen en pakke som kan være læringsfremmende og motiverende både for jenter og gutter.

    • Nye studier viser at kvinner og jenter spiller LANGT mer enn stereotypene tilsier. Det er en slags kulturell lag, hvor vi tror at det fortsatt er slik som det var for femten år siden. F.eks. sier tall fra Entertainment Software Association:

      * The average gamer is 30 years old and has been playing for 12 years. Sixty-eight percent of gamers are 18 years of age or older.
      * Forty-seven percent of all players are women, and women over 18 years of age are one of the industry’s fastest growing demographics.
      * Today, adult women represent a greater portion of the game-playing population (30 percent) than boys age 17 or younger (18 percent).

      Vi har en doktorgradsstipendiat hos oss på Digital kultur på UiB (Silje Hommedal) som skriver om ungdoms oppfatning av spill som kjønnede, og såvidt jeg har forstått av det hun har fortalt er det slik at jenter og gutter TROR at gutter spiller mer, og at de spiller andre spill, og de har klare idéer om hva som er “guttespill” og “jentespill”, men praksisen av hva de faktisk spiller er mye mindre kjønnsbestemt.

      Det kan kanskje være lurt i undervisningen å ta disse temaene opp? Civilization er jo et spill som appellerer til begge kjønn (bra dere ikke valgte CoD) og det er sikkert mange av elevene av begge kjønn som kjenner til det. Men jeg tror også det er viktig for både jentene og guttene å vite at stereotypien om at jenter ikke spiller i stor grad nettopp er en stereotypi.

      Silje har forresten holdt foredrag på videregående skoler noen ganger før. Hun er nok i innspurten med avhandlingen i høst, men dere kan jo spørre om hun har tid til å komme innom. Min kollega Hilde Corneliussen har også jobbet med spill og kjønn. http://spillpikene.no er også et bergensbasert miljø som kan være interessante for dere.

      Ellers er jeg helt enig i det teacheraleks skriver om at det er viktig å variere undervisningsmetodene. Læring med Civ4 vil være fantastisk for noen og ikke så bra for andre, akkurat som med alt annet.

      Lykke til!!

      • Kulturelt lag høres rart ut. Jeg mente “lag” på engelsk, etterslep😉

      • teacheraleks says:

        Veldig spennende det du tar opp angående kjønn, og dataspillstereotypier. Interessant statistikk om hvem som spiller data, dette skal jeg undersøke nøyere. Finnes det noe tallmaterialet på hvilken type spill jenter og gutter spiller?

        Vi er veldig interessert å knytte noen bånd til UiB. Vi vil gjerne ha besøk. Silje Holmedal høres det ut som at kan være en veldig interessant gjesteforeleser. Vi tar kontakt i begynnelsen av skoleåret.

        En vesentlig grunn til at vi valgte CivIV er at vi tror det kan appellere rimelig godt til både jenter og gutter, spillinteressert eller ikke.

        Vi gleder oss veldig til å komme i gang!

  5. Godt initiativ! Jeg skrev blant annet om videospill/interaktiv historiefortelling som en del av bacheloroppgaven min på kunsthøyskolen. Godt å se at flere velger å ta spillemediet på alvor.

    Jeg synes forøvrig det er litt morsomt at enkelte lærere er så redd for at det skal bli for mye underholdning i skolen ved å introdusere videospill. I den norske skolen lærte jeg at læring skulle være kjedelig, uinspirert og dødsalvorlig. Mye av tiden etterpå har gått med å lære meg at også ting som er underholdende kan være lærerikt og ha verdi.

    Jeg vil gjerne foreslå et par interessante nettsider om spill og spillforskning: gamasutra.com og gamesindustry.biz.

    • teacheraleks says:

      Takk for det Petter, og takk for fin omtale på egen blogg.

      Jeg er ikke helt enig i at læring i skolen er kjedelig, uinspirert og dødsalvorlig, men det er klart rom for forbedring. Det er ikke noe mål i seg selv at skolen skal være underholdende, men det er tydelig en sammenheng mellom opplegg elever finner engasjerende, og opplegg de lærer av. Det bør også være et viktig prinsipp at vi legger til rette for at elevene kan tilegne seg læring i de aktiviteter de gjennomfører utenfor skolen.

      Gamesindustry.biz kjenner jeg godt til, men skal ta en titt på gamasutra.com

  6. Linn says:

    Dette er veldig interessant og svært spennende! Gleder meg til mer!

  7. Høres meget spennende ut!
    Lurer på hvorfor dere har valgt CIV IV?
    Et alternativ kan jo også være å bruke (som engelsktrening) forskjellige serier, vel og merke UTEN undertekster.

    En genial serie, med litt psyk humor, er bl.a. Archer, en serie som parodierer samtlige spion-serier som er i vinden for tiden🙂

    Der kan de lære språk, og samtidig kan det brukes til analyser, f.eks. hvilke virkemidler som brukes for å få fram forskjellige poenger e.l.

    Bare å skrike ut dersom dere ønsker innspill e.l.!

    • teacheraleks says:

      Det finnes mange gode engelske serier som kan brukes i engelskundervisningen, og i skolen forøvrig, uten at dette er noe vi planlegger å gjøre et opplegg på med det første.

      Vi hadde en lang prosess før vi endte opp med Civ IV som verktøy til dette opplegget. Noen viktige momenter er: muligheter for tilpasning, systemkrav, at spillet var kjent for oss lærere, og at vi får veldig mye innhold for pengene. Valg av spill kommer til å være tema for et fyldig innlegg senere.

      Det er mange aspekter ved prosjektet som ikke er skrevet i stein, og vi er meget åpne for innspill, så det er bare å dele om du har tanker rundt hvordan spillet kan brukes.

  8. Pingback: Civilization IV - dataspill i undervisningen | Grunnskole.info

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s